Salomó conseqüent amb aquesta afirmació no té la pretensió te tancar i posseir amb exclusiva al Senyor Déu dins del temple que ha construït. Salomó es contenta i implora que aquell lloc sigui un lloc d’atenció privilegiat des del cel, on habiti Déu, cap al seu poble i fins i tot cap els estrangers que hi preguin.
Van passar un milió d’anys i...
A Jesús no l’hi agrada com ha evolucionat tot plegat, Jesús veu el temple i a les classes sacerdotals del seu temps vivint una realitat desfasada, antiquada, obsoleta, desviada... i com ho estima no resta passiu:
En el recinte del temple va trobar els venedors de vedells, de moltons i de coloms, i els canvistes asseguts als seus llocs. Llavors es va fer un fuet de cordes i els tragué tots fora del temple, tant els moltons com els vedells. Va tirar per terra les monedes dels canvistes i els va abocar les taules; i digué als venedors de coloms:
--Traieu això d'aquí! No convertiu en mercat la casa del meu Pare!
Els seus deixebles recordaren allò que diu l'Escriptura: El zel del teu temple em consumeix.
Llavors els jueus el van interrogar:
--Amb quin senyal ens demostres que pots obrar així?
Jesús els contestà:
--Destruïu aquest santuari, i en tres dies l'aixecaré. (Jn 2, 14-19)
I van arribar els tres dies, i la Pasqua i la Pentecosta!
Van passar dos milions d’anys més i...

Caldrà garbellar i destriar l’essència i els elements postissos que ara tenim barrejats:
Quedar-nos només, i tant com, en un Déu trinitat, en Jesucrist, Déu fet home, i en l’Esperit que no està missing i sí que actua.
Quedar-nos només, i tant com, en una pregària i en uns sagraments que deixin de ser peces d’una normativa litúrgica per ser autentiques expressions de culte diví.

Tot i estar expressat des d’una seguritat restringida i des d’un punt de vista d’observador passiu, és esperançador saber que J. Ratzinger l’any 1990 deia: Potser hagi arribat el moment d’acomiadar-nos d’una Església clerical. Possiblement estiguem davant una nova època, una cristiandat semblant a aquell gra de mostassa, que ja està sorgint en grups petits que esmercen la seva vida en lluitar intensament contra el Mal, i en tractar de tornar el Bé al món; estan donant entrada a Déu al món.
Encara que els canvis profunds i estructurals d’una entitat com l’Església requereixen magnituds de temps que, em sembla a mi, s’han de comptar amb unitats generacionals, el que importa és no estar aturats i potser hagi arribat ja el moment de que comencem a viure el procés en que l’Església catòlica, apostòlica i romana comença a ser, per sobre de tot, simplement cristiana i per tant accessible i acollidora.
Al costat d’un sepulcre obert, una dona cercava i no trobava... plorava. Havia encertat el que era important de buscar però estava equivocada amb el lloc on buscava. Dona, per què plores? Qui busques? (Jn 20, 15) Nosaltres descoratjats també plorem: Mestre, ¿no et fa res que ens enfonsem?... Per què sou tan covards? Encara no teniu fe? (Mc 4. 38-40) Com deia en Marc, nosaltres encara busquem un cristianisme sociològic que ja no hi és? Déu ens espera a la Galilea dels vius! Sortim a buscar-lo, serà ell qui ens trobarà! Ens cal coratge, si tenim Jesús i els germans poques lleis ens fan falta.
1 comentari:
Aquest text d'en Ratzinger el desconeixia, sobretot quan diu de "deixar-nos d'una Església clerical". Però a la pràctica és molt difícil, a no ser que el mateix Ratzinger ara que que és papa posi normes estrictes per fer complir.
Publica un comentari a l'entrada