dijous, 20 de març del 2008

Quan van confluir mort i Vida

Es fa tard Nicodem. Ja tot s’ha acabat, però no sé marxar d’aquest racó poruc a prop de la creu i sobretot no sé com hem estat capaços de fer-ho, de permetre-ho..., tot ha estat tant ràpid! No ho podrem oblidar. Cada primavera ho recordarem, cada dia.
.
Em pregunto com ho pot veure el Pare?...
Ell li deia Pare i ens ha ensenyat a nosaltres a dir-li també Pare
La resposta que hem donat al seu Fill, al seu Enviat, a la seva Paraula ha estat la creu.

La creu dels enemics estrangers dels romans o l'apedregament dels enemics de l’Altissim segons la Llei de Moisés, tant se val. La creu, l’apedregament o el tret volia ser, i vol ser encara, la mordassa definitiva que silencia una veu profètica que era i és un entrebanc incòmode per els vianants que busquen els camins planers i fàcils i que són els humanament malencertats.
Hi ha comportaments històrics que no es corregeixen, morts precedides d’incomprensió, rebuig i sofriment. Es el cas de la mort de Jesús, com tantes i tantes morts, diferenciades només per el subjecte del magnicidi: Zacaries, el profeta; Romero, l’arquebisbe o Gaspar, el meu oncle ruixat amb gasolina i cremat viu...

.
Com ho pot veure el Pare?
Triomf anunciat? El meu servent triomfarà, serà enlairat, enaltit, posat molt amunt.(Is 52, 13) Paradoxa. També la vida de Jesús és plena de paradoxes i la raó grinyola al contemplar-les. Per això, si no hi ha do no hi ha satisfacció, ni per jueus ni per grecs ni per ningú. (Els jueus demanen prodigis, i els grecs cerquen saviesa)

I a nosaltres, com ens pot veure el Pare?
... a nosaltres ens pot veure allà baix, a l’ombra i a recer de la creu, amb la primavera que esclata, i les altres processons de cotxes moguts per la devoció de les vacances i del oci de la Setmana Santa. Ens pot veure en mig de menudeses i de presses per el bacallà amb ous i panses del divendres entre la una de la crucificació i les tres de la mort.

...i malgrat tot, aquesta és la manera que ha elegit per donar-nos la Vida. No ho entenc! Només podem estar-ne compungits i agraïts. Voldríem saber correspondre.

Jo et prego, Senyor,
en aquesta hora propícia;
respon-me, Déu meu, tu que estimes tant,
tu que salves perquè ets fidel.
Treu-me del fang, que no m'enfonsi;
salva'm dels enemics i de les aigües abismals.
Que no se m'emportin els remolins,
que no m'engoleixin les aigües profundes
i no tanquin, com un pou, la seva boca. (Sl 69, 14-16)