Dogmes imposats, entelèquia, fugida de
la realitat d’aquest món... S’equivoca qui pensa que el cristianisme està basat
en algun d’aquets tòpics. La nostre Veritat fondant, la base de la nostre fe
cristiana es revela en la paraula i la vida d’un home, el Natzarè, que valida i
corrobora la seva revelació amb el seu comportament. Per tant, si no ens
apartem del model de Jesús, si soms fidels al evangeli, haurem fet una opció d’home,
enterament humana, lliure i a demés humanitària, capaç de donar ple sentit a
qualsevol vida. La transcendència se’ns donarà com a resultat
afegit.
Tant humana és la seva proposta que
qualsevol persona, al marge de la nostre fe, pot viure una important sintonia amb aquesta
proposta. El que fa Jesús és aixecar el llistó per els seus seguidors amb el “manament”
únic: les relacions interpersonals tenen que ser d’estimació, de donació gratuïta
per amor als demés, i aquesta gratuïtat portada al extrem de forma que, en el
límit de la virtut, ha d’entrar en joc tot el que tenim, tot el que som i ha de
dirigir-se indiscriminadament a tothom, en preferència als més petits, sense
criteris d'exclusió per raons d’enemistat.
“Sencillo que no fácil” diu Marc Viladassau. Escàndol per uns,
absurd per altres, pedra d’ensopec que destorba als poderosos. Ell, el
Crucificat, que va dur la seva proposta de model al límit, va acabar com va
acabar i tothom pogué veure la seva despulla com una pelleringa enclavada al
tronc i desempallegada extramurs. Però el que ja no va veure tothom va ser aquella
víctima vindicada per Déu mateix : el Ressuscitat; l’hortolà que no era hortolà
de Magdalena; el vianant desinformat que ni era vianant ni estava desinformat i que feia camí cap a Emmaús;
el fantasma que no era fantasma i que travessava parets i portes; el desconegut
que no era desconegut i que coïa peix pels de la barca... el nostre pa partit i
repartit que és Presència i que ens aplega en comunió.
Tenim dons el nostre model i el nostre
manament com veritat fonamental. El nostre tresor! La resposta tindrà que estar
a l’altura de les nostres possibilitats i aquí entre en joc la nostre voluntat,
la nostre generositat, i la nostra percepció del valor del tresor trobat —quanta
joia es desperta en nosaltres i quant del que és nostre estem disposats a posar
en joc (Mt 13, 44)—.
Jesús podia molt bé haver dit, i
segurament va dir allò de: “Qui estigui a prop de mi, està a prop del foc; qui
estigui lluny de mi, està lluny del Regne.” Això em neguiteja. No sento que em
cremi, estaré molt lluny?
......
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada